Ruh Hâlimde Neler Olacak?

Bu dönemde bedenindeki değişiklikleri ve sağlığına nasıl dikkat edeceğini öğrendin, peki ruhsal olarak nasıl bir değişim içinde olacaksın, biliyor musun?

Belki ufak ufak sezdin, belki “Bende bir şeyler mi oluyor?” diye kendine sordun, merak etme her şey yolunda…

Çünkü ergenlik döneminde sadece bedenimiz değil, hormonların da etkisi ile duygularımız çok fırtınalı ve değişkendir. Gülerken on dakika sonra aniden ağlayabilirsin. Bu ani değişim döneminde duygularını tanıman ve sağlıklı bir şekilde ifade edebilmen hem çok önemli hem senin hayatını kolaylaştıracak bir detay…

 

Duygularını ifade et, rahatla!

Duygularımız, yaşadığımız içsel ve dışsal olay ve durumlar karşısında oluşan ruhsal tepkilerimizdir. Sevinmek, öfkelenmek, mutlu olmak, üzülmek, kıskanmak, korkmak, kaygılanmak, sıkılmak, neşelenmek ve bunun gibi birçok duyguyu farklı sıklık ve düzeylerde yaşarız.

Birçok insan duygularını gereği gibi ifade edemez ve bu nedenle de kendini engellenmiş hisseder. Engellenme, başkaları tarafından kabul edilebilir tarzda çözümlenmezse; hırçınlığa, öç almaya, saldırganlığa yol açabilir. Önemli olan gün içinde yaşadığımız bu duyguları kontrolsüz bırakmak değil, etkin ve uygun bir biçimde ifade edebilmektir.

İfade etmek, kendini anlatmak seni ruhsal olarak rahatlatır, içindeki stresi azaltır. Bunda utanılacak, bozulacak, çekinecek bir şey yok. Sonuçta sen kendini anlatmazsan, etrafındakilerin seni anlamasını beklemek de çok doğru bir tutum değil, öyle değil mi?

Olumsuz duygular da bizimdir ve sağlıklı şekilde ifade edilmezse öfke yaratabilir.
Bazen nezaketli olmak adına olumsuz duyguları ifade etmenin yanlış olduğunu düşünebilirsin ama bu doğru değil. Olumlu duyguların ifade edilmesi kadar olumsuz duyguların da dürüstçe, uygun bir dille uygun zamanda, uygun ortamda, uygun kişiye ifade edilmesi ilişkilerde güveni artırır. Ayrıca ilişkilerimizde üzüntü duyduğumuz olayları karşımızdaki insanla paylaşmak hem üzüntümüzü hafifletir, hem de gelecekte benzer sebeplerden dolayı üzülmemizi engeller.

Peki, Duyguları Nasıl İfade Edeceksin?

Öfke, kızgınlık, üzüntü gibi olumsuz duyguları “Ben” dili kullanarak dile getirmen sağlıklı bir yoldur. İletişimde sık yapılan hata duygularımızı sen dili kullanarak ifade etmektir.

Örnek:

Sen dili: Zaten bana hiç zaman ayırmazsın, hep çok işin vardır.

Ben dili: Bana daha çok zaman ayırırsan mutlu olurum.

Sen dili karşıdakini suçlayıcı bir tavır gibi görünebilir…

  • Bizim hakkımızda bir ileti göndermez.
  • Odak noktası karşımızdaki kişidir.
  • Sorumluluk karşı tarafa yüklenir.
  • Suçlayıcıdır.
  • Savunucu tutuma neden olur.
  • İncitici olabilir.
  • Sağlıklı iletişimi engeller.